حجامت درمانی و نکات مهم در مورد فواید و خطرات آن

در این مقاله قصد داریم تا راجع به موضوع حجامت درمانی صحبت کنیم، موضوعی که در حوزه طب سنتی و به عقیده برخی، از ضروریات طب سنتی بوده و مورد علاقه بسیاری از مخاطبین قرار گرفته  است. متاسفانه امروزه دیده می‌شود که موضوع حجامت طی خیزش اخیر طب سنتی در ایران در چند دهه گذشته با خرافات آمیخته شده است. حقیقت این است که اینک طب سنتی در ایران یک رویکرد کاملا علمی و دانشگاهی دارد و ما قادریم تا با یک رویکرد کاملا علمی و بررسی نظرات اساتید دانشگاهی موضوع حجامت را بررسی کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا با حقیقت حجامت درمانی بیشتر آشنا شویم.

 حجامت درمانی چیست؟

حکمای قدیم طب سنتی از حجامت به عنوان یکی از روش های خون گیری و مداخلات درمانی که توسط طبیب انجام می شود یاد می کنند، اما در جامعه ما امروز این تعریف با تغییراتی همراه گشته و متاسفانه نقش و جایگاه آن بزرگنمایی می شود تا حدی که به نظر می رسد از طب ایرانی و سنتی مستقل شده است.

در طب سنتی وقتی حکما می خواهند وارد مقوله درمان شوند و طریقه درمانی را توضیح دهند، تدبیری دارند، در این تدبیر اولین مسیر را حفظ شش گانه ضروری می دانند، یعنی وقتی یک بیمار مشاهده شد اولین موردی که بررسی می شود این است که کدام یک از شرایطی که حافظ سلامتی است را از دست داده، مثلا آیا شرایط آب و هوایی او تغییر کرده یا شیوه تطبیق فرد با شرایط آب و هوایی اشکال پیدا کرده است، آیا تغذیه اش دچار اشکال شده؟ آیا کیفیت و نحوه خواب و بیداری اش دچار تغییر شده یا خیر؟ آیا میزان فعالیت های جسمانی اش دچار اختلال شده؟ آیا بدنش به خوبی مواد زائد را پاکسازی می کند؟ و مورد آخر آن که از نظر روحی روانی در شرایط مناسبی قرار گرفته یا خیر.

حجامت درمانی برای چه افرادی مضر است؟

حجامت درمانی

حجامت برای چند دسته از افراد ممکن است دارای مضراتی باشد که از جمله آنان می توان به کسانی که طبق تعاریف طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند اشاره کرد، کودکان زیر چهار ماه، زنان باردار قبل از ماه چهارم بارداری، زنان در ایام عادت ماهیانه، افرادی که کمبود پلاکت خون دارند و افراد با فشار خون مقطعی بالا نیز از این دسته هستند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 4 تير 1397برچسب:حجامت درمانی, | 14:57 | نويسنده : Bahar |